• Klawisze dostępności
    Przejdź do treści:
    Alt
    1
    Mapa witryny:
    Alt
    2
    Wersja tekstowa:
    Alt
    3
    Wersja kontrastowa:
    Alt
    4
    Wyszukiwarka:
    Alt
    5
    * Na Macu zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)
  • Mapa witryny
  • Klawisze dostępności
    Przejdź do treści:
    Alt
    1
    Mapa witryny:
    Alt
    2
    Wersja tekstowa:
    Alt
    3
    Wersja kontrastowa:
    Alt
    4
    Wyszukiwarka:
    Alt
    5
    * Na Macu zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)
  • Mapa witryny

Grupa Wyszehradzka

„Together we can do more” to hasło przewodnie projektu integracyjnego młodzieży z krajów Grupy Wyszehradzkiej i Rumunii, który zorganizowany był już po raz siódmy, choć dla naszej szkoły był to debiut. W grupie reprezentującej w projekcie nasz kraj znaleźli się uczniowie klasy 3b Zosia Okuniewicz, Marysia Hronowska, Zosia Świerad, Alicja Matyasik, Natalia Szymeczko, Michał Loska, Tobiasz Frydrych, Dominik Dziubek i Maciek Owczarek, a koordynatorami i współorganizatorami byli nauczyciele Pani Urszula Minkina oraz Pan Łukasz Minkina. Młodzież ze Słowacji, Węgier i Rumunii wraz z młodzieżą z III LO im. A. Mickiewicza z Katowic, z X LO im. I. J. Paderewskiego z Katowic, z III LO z Oddziałami Dwujęzycznymi w Zabrzu oraz z naszej szkoły spędziła ze sobą cztery bardzo intensywne dni, w trakcie których wszyscy wzajemnie poznawali się, zdobywali wiedzę o swoich krajach i ich kulturze. Projekt rozpoczął się od cyklu warsztatów, w trakcie których młodzi ludzi pracowali ze sobą szukając wspólnych elementów w dziedzinie języka, legend narodowych, projektując wspólne logo oraz planując już kolejną edycję projektu. Integracyjnym elementem były niewątpliwie grupowe wyjścia do Planetarium w Chorzowie, na kręgielnię, ale także zwiedzanie obozu Auschwitz-Birkenau, gdzie wspólnie przeżywaliśmy te trudne emocje i poznawaliśmy łączącą nasze kraje historię. Zwieńczeniem całego projektu była sesja w sali Sejmu Śląskiego, gdzie poszczególne kraje prezentowały swoje szkoły, miasta i państwa. Czujemy, że zgodnie ze wspomnianym na początku motto programu, razem możemy więcej. Jesteśmy przekonani, że nawiązane relacje, przyjaźnie i wspólne doświadczenia zaowocują wspaniałymi przedsięwzięciami już w najbliższej przyszłości.

W 2022 roku nasza szkoła po raz pierwszy uczestniczyła w projekcie, którego celem nadrzędnym jest integracja krajów z Grupy Wyszehradzkiej. W tym roku również podjęliśmy się tego zadania. Koordynatorami szkolnymi od ubiegłego roku są nauczyciele Pani Urszulą Minkina i Pan Łukasz Minkina. Uczniowie uczestniczący w projekcie pełnili wraz ze swoimi rodzicami funkcję rodzin goszczących, co w praktyce oznaczało, że przez trzy dni gościli w swoich domach uczniów z Czech. W tym roku w projekcie wzięły udział uczennice z klasy 2c3 Zuzia Kurowska, Zuzia Cichońska i Pola Żebrowska, uczniowie z kl.4b Michał Loska i Maciej Owczarek, a także Szymon Binek z kl.1c1, Ola Winiarska z kl. 2a, Michał Gawron z kl. 1d, Piotrek Zagórski z kl. 0a, Eryk Szyszka z kl. 2b i Zuzia Kozieł z kl. 1a. Tematem tegorocznej edycji projektu była szeroko pojęta dezinformacja, która już pierwszego dnia stała się treścią warsztatów. Oprócz pracy nad tematem uczestnicy mieli też chwile przyjemności takie jak zwiedzane Muzeum Górniczego w Zabrzu, NOSPRu czy Urzędu Wojewódzkiego. Zwieńczeniem projektu była sesja w Sali Sejmu Śląskiego, w trakcie której zaprezentowaliśmy Miasto Katowice od najlepszej strony, a także pokazaliśmy uczestnikom prezentację o naszej szkole. Pozostałe szkoły skupiły się na temacie dezinformacji. Wymiana kulturowa, nowe przyjaźnie i wspólnie przedyskutowany temat - cel projektu uznajemy za osiągnięty.

GRUPA WYSZEHRADZKA – PROJEKT NR 2

Kraje Grupy Wyszehradzkiej mają potrzebę nieustannej współpracy ze sobą i stąd wzięło się zaproszenie dla naszej szkoły do wzięcia udziału w projekcie finansowanym przez Stowarzyszenie Visegrad Fund zrzeszające przedstawicieli młodych samorządowców. Uczestnikami reprezentującymi naszą szkołę byli uczniowie kl. 4b Agnieszka Kapusta, Kinga Smykowska, Kuba Walecki, Dominik Dziubek, Kuba Wyciślik i Maciek Owczarek, a koordynacją projektu zajęli się nauczyciele Pani Urszula Minkina i Pan Łukasz Minkina. Celem głównym było opracowanie idei działania platformy młodzieżowej, służącej wymianie opinii, poglądów i wizji młodych ludzi. Spotkania w szkole, warsztaty i praca zespołowa wypełniały czas przez kilka dni trwania projektu. W czasie wolnym od pracy projektowej staraliśmy się pokazać gościom nasze miasto, zwracając uwagę na aspekty historyczne, geograficzne i społeczne. Zatem pierwszy etap projektu już za nami. Czekamy już na kolejny.