• Klawisze dostępności
    Przejdź do treści:
    Alt
    1
    Mapa witryny:
    Alt
    2
    Wersja tekstowa:
    Alt
    3
    Wersja kontrastowa:
    Alt
    4
    Wyszukiwarka:
    Alt
    5
    * Na Macu zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)
  • Mapa witryny
  • Klawisze dostępności
    Przejdź do treści:
    Alt
    1
    Mapa witryny:
    Alt
    2
    Wersja tekstowa:
    Alt
    3
    Wersja kontrastowa:
    Alt
    4
    Wyszukiwarka:
    Alt
    5
    * Na Macu zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)
  • Mapa witryny

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to projekt, do którego właśnie przystąpiła nasza szkoła. Jest adresowany w szczególności do uczniów najstarszych klas ze względu na cykl pt. „Film na maturze”. Każda projekcja filmu poprzedzona jest krótkim wykładem przybliżającym treść seansu, jak również skupiającym się na odniesieniach do egzaminu maturalnego, czyli poszukiwaniu wątków literackich w innych tekstach kultury. Cały program NHEF pozostaje w zgodzie z podstawą programową Ministerstwa Edukacji Narodowej i jest współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

rok szkolny 2022/2023

„Dekalog I”

Pierwsza część cyklu, na którą wybrali się czwartoklasiści pod opieką szkolnych koordynatorów projektu – nauczycieli p. Urszuli Minkiny i p. Łukasza Minkiny – to projekcja filmu „Dekalog I” Krzysztofa Kieślowskiego. Pytania o istnienie Boga, problem ateizmu i relacje rodzinne to treści przewodnie. Dzięki projektowi Kina Światowid młodzież miała okazję zetknąć się z kinem autorskim lat 80-tych XX wieku, które jest już przeszłością i bywa zapomniane. Wychowani w zupełnie innej narracji młodzi ludzie mieli szansę zobaczyć film pełen skupienia, wyciszony, kręcony długimi ujęciami, pełen metafizyki i symboliki.

Kolejna lekcja edukacji filmowej już w listopadzie.

”Co robimy w ukryciu?”

Tym razem w ramach projektu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej klasa 3c3 oraz 3b wybrały się na pokaz filmów, w których motywem przewodnim była romantyczność. W trakcie mini wykładu poprzedzającego projekcję prelegentka wprowadziła nas w świat romantyzmu, nawiązując do głównych motywów pokazanych w filmach, jak również podpowiedziała w jaki sposób można je wykorzystać w trakcie egzaminu maturalnego z języka polskiego. Dzisiaj obejrzeliśmy dwa dzieła filmowe na podstawie poezji Adama Mickiewicza. Pierwszy film animowany „Świteź”, w którym narrację tworzył tylko obraz, a następnie „Świtezianka”, gdzie pokazano współczesne realia przeplatające się z motywem poetyckim. Zwieńczeniem dzisiejszej lekcji filmowej był temat wampiryzmu ukazany w doskonałej komedii pt ”Co robimy w ukryciu?”. Wzbogaceni o nową wiedzę i w dobrych humorach czekamy już na kolejną, grudniową odsłonę projektu.

„Syn Szawła”

Kolejna odsłona cyklu „film na maturze” za nami. Tym razem uczniowie klasy 4c1 oraz 3a wraz z nauczycielami, opiekunami projektu p. Urszulą Minkiną oraz p. Łukaszem Minkiną obejrzeli dzieło węgierskiego reżysera Laszlo Nemesa „Syn Szawła”. Minimalistyczny obraz rzeczywistości obozowej ukazany w nietypowy sposób. Widz patrzy na wszystko oczyma głównego bohatera, jego pole widzenia jest tożsame z tym, co widzi bohater. Posłużyły temu specjalne techniki filmowe: ciasne kadry, kamera za plecami bohatera, operowanie światłocieniem, dynamiczny ruch. Film robi wrażenie przez swoją dosłowność. Przed emisją miała miejsce tradycyjnie prelekcja, która wprowadziła widzów w klimat tego dzieła, a także zwróciła uwagę na wątki mogące pojawić się na egzaminie maturalnym.

 

rok szkolny 2023/2024

 

"Johnny" na maturze: bohater dynamiczny

W roku szkolnym 2023/2024, podobnie zresztą jak w zeszłym, bierzemy udział w projekcie kinowym Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, którego szkolnym koordynatorem jest nauczyciel historii Pan Łukasz Minkina. Tegoroczny cykl dotyczy maturalnych motywów w filmie i literaturze. Ta wspaniała inicjatywa kina studyjnego Światowid daje możliwość realizowania treści egzaminacyjnych w oparciu o wybrane filmy, doskonali umiejętność analizy filmu jako tekstu kultury oraz proponuje pracę z filmem jako kontekstem przydatnym na egzaminie maturalnym z języka polskiego. Alfred Hitchcock powiedział kiedyś, że „film to życie, z którego wymazano plamy nudy”. Uwaga i skupienie z jakim nasi uczniowie oglądali film „Johnny” udowadnia, że twórca „Psychozy” miał rację. Film w reżyserii Daniela Jaroszka prezentował jeden z motywów maturalnych - przemianę głównego bohatera. Opowiada, że życie jest krótkotrwałym rozbłyskiem świecy w wiecznej ciemności, a memento mori nakazuje nam bagatelizować to, co banalne i doceniać to, co cenne. W następnym miesiącu czeka nas kolejna przygoda filmowa.

 

 

https://nhef.pl/