Uczniowie klasy 2bb oraz klas pierwszych (1a, 1b, 1c1 i 1c3) w bieżącym roku szkolnym w ramach lekcji informatyki biorą udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym dotyczącym bezpieczeństwa online i odpowiedzialnego korzystania z internetu „Przystań w sieci”, zorganizowanym przez Facebook, NASK i UNICEF Polska.
Młodzież uczestniczyła w ciekawych, interaktywnych kursach online na temat własnego wizerunku w sieci, cyfrowych śladów, prywatności w sieci, dezinformacji i cyberzagrożeń.
Efektem projektu jest przygotowany w dniach 7–13 czerwca 2021 r. przez klasę 2bb Tydzień Świadomego Korzystania z Internetu.
Uczniowie stworzyli szereg interesujących materiałów. Powstały:
- wyjątkowo ciekawa, zapewniająca wiele emocji, interaktywna gra planszowa „Bezpieczeństwo w Internecie” w aplikacji Genial.ly: https://view.genial.ly/607f2b36d2a0500dab967fe8/interactive-content-bezpieczenstwo-w-internecie-gra-planszowa
- quizy interaktywne wykonane w aplikacji Wordwall, pozwalające sprawdzić wiedzę o cyberzagrożeniach:
- quiz interaktywny o cyfrowych śladach i prywatności w sieci w Genial.ly: https://view.genial.ly/609bf0c175a0a10dd650799b/guide-internet
- quiz o bezpieczeństwie w sieci w aplikacji Quizziz: https://quizizz.com/admin/quiz/start_new/607c7df8ac8149001b65a80a
(Quizy pozwalają na poznanie
lub przypomnienie zarówno podstawowych informacji, jak i ciekawostek
z zakresu bezpieczeństwa)
- bardzo obszerna prezentacja (stworzona w aplikacji Prezi) o fake newsach, z której nie tylko można dowiedzieć się o rodzajach fałszywych informacji oraz powodach, dla których ludzie je tworzą, ale również poznać zabawne przykłady tego typu newsów: https://prezi.com/view/JnY1neRSjU77wYUTwC1Z/
- film instruujący, jak sprawdzać prawdziwość informacji: https://drive.google.com/file/d/1Rbcez3grqbC5ID6spAMehv2D4JNmIZaA/view?usp=sharing
- ankieta badająca znajomość zjawisk: fake newsów i dezinformacji zarówno wśród młodzieży, jak i osób dorosłych: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd9CSJTYjHGoVoVn7etZlrnq0r6XGMrp9xVxw3-WsoLo-R8JQ/viewform – na podstawie jej wyników powstała ciekawa prezentacja: https://drive.google.com/file/d/1ZXZ93BxLOrGMfde9Ds_slrhDD26xMy6d/view?usp=sharing
- ulotki o tym, jak chronić siebie, swoją prywatność i swoje urządzenia w sieci: https://drive.google.com/file/d/1auekjMsBQEie79cHfjVeXTeH8UlON9eX/view?usp=sharing
- poradnik kreatywnego korzystania z zasobów internetu w formie prezentacji wzbogaconej tutorialami filmowymi – znajdują się w nim informacje o ciekawych aplikacjach, między innymi o: Canvie, Crello, Photomath, Geocaching czy Pinterest:
https://drive.google.com/file/d/1JvItI6GVr1wxliGrtzyQONmm9YVn-eKH/view?usp=sharing
lub: https://drive.google.com/drive/folders/1ZSQMHFOzqzv-albHMWPF_auNyc25W9BE?usp=sharing
Natomiast klasy pierwsze przygotowały wystawkę plakatów dotyczących bezpieczeństwa w sieci (wykonanych z wykorzystaniem aplikacji GIMP i narzędzi sztucznej inteligencji Comixify.ai).
Najlepszym podsumowania realizacji projektu „Przystań w sieci” są słowa jednej z jego uczestniczek: „Działania przez nas podjęte były niezwykle wartościowe i na pewno dużo nam dały”.